PIęć najczęstszych usterek w sprzęcie Apple! ZOBACZ JAKIE! [ZDJĘCIA]

Nikita Titow ADMIN

NIe mogliśmy się powstrzymać od napisania takiego clickbaitowego tytułu.

Nie będzie to jednak artykuł o realnych usterkach sprzętowych, ponieważ nie licząc oficjalnych programów naprawczych - lista różnych usterek jest tak bogata i zróżnicowana, że nie sposób doszukiwać się jakichkolwiek wzorów i podsumowań w ich obrębie. Jest jednak pewna grupa zgłaszanych problemów, którą można wyodrębnić jako osobny zbiór „usterek”. Przy okazji taka lista pomóc może Użytkownikom samodzielnie usuwać owe kłopotliwe przypadłości.

W naszym serwisie naprawiamy zarówno komputery mobilne MacBook Pro, MacBook Air, stacjonarne iMac, Mac mini, Mac Pro a także całą gamę mobilnych urządzeń: iPhone, iPad oraz słuchawki Beats i AirPods. Oprócz naszych ulubionych Klientów indywidualnych, z którymi mamy osobisty kontakt w naszym Serwisie, obsługujemy również największych sprzedawców z rynku sprzedaży detalicznej. W wyniku tego serwisujemy tysiące urządzeń i mamy wgląd w to jak wygląda rynek sprzętu Apple w skali całego kraju. To pozwoliło nam zrobić ranking „najczęstszych usterek sprzętu Apple”. Oczywiście, jest to ranking oparty na naszej wewnętrznej bazie danych a co za tym idzie, wnioski co do skali tych problemów mogą się różnić w zależności od kraju, profilu serwisu oraz innych czynników. Potraktujcie więc to zestawienie z przymróżeniem oka i raczej jako artykuł próbujący naświetlić pewne problemy i zasugerować sprawdzone rozwiązania.

USTERKA NUMER 1 - NIE MOGĘ NAŁADOWAĆ iPHONE

Jedną z najczęściej zgłaszanych usterek jest „brak możliwości naładowania iPhone, sprawdzałem na kilku ładowarkach - urządzenie się nie ładuje”. Czasami Użytkownicy dodają jeszcze dodatkowe wyjaśnienia w stylu: „kabla Lightning nie można włożyć do końca” lub „kabel wypada w trakcie ładowania”. Oczywiście brak możliwości naładowania telefonu może być powodem do niepokoju - jednak spokojnie: oto najczęstszy powód takiego stanu rzeczy:

Brudny port ładowania Lightning w iPhone

Na zdjęciu powyżej widzimy gniazdo ładowania, które uniemożliwia poprawne włożenie kabla oraz ładowanie urządzenia. Nie jest to jednak usterka związana ze sprzętem. Powodem tego, że kabel wypada, lub nawet jeśli jest w gnieździe to nie ładuje jest zbierający się brud w gnieździe ładowania. Skutecznie uniemożliwia on poprawne włożenie kabla i pobieranie przez urządzenie prądu - z prawej strony widzimy już „kłaczek” wyciągnięty z portu ładowania.

Jeśli chcesz wiedzieć jak rozwiązywać problemy z ładowaniem iPhone skorzystaj z artykułu wsparcia Apple: https://support.apple.com/pl-pl/HT201569

USTERKA NUMER 2 - GŁOŚNIK NIE DZIAŁA

Kolejnym często zgłaszanym objawem jest problem z głośnikiem. Niestety tutaj zaczynają się schody ponieważ iPhone posiada dwa głośniki: jeden jest głośnikiem do rozmów (odbiornikiem) i znajduje się w górnej części wyświetlacza, a drugi - głośnikiem odpowiedzialnym za odtwarzanie multimediów, dzwonków itd. znajdującym się po prawej stronie na dole urządzenia iPhone. Objaw zgłaszany z opisem „głośnik nie działa” należy podzielić zatem na kilka „pod-objawów”. Objawem pod tytułem „nie działa głośnik - nie słyszę rozmówcy” zajmiemy się w punkcie numer 3. Natomiast w tym punkcie zajmijmy się dwoma objawami zgłaszanymi przez Użytkowników: „Nie działa głośnik z lewej strony” oraz „Głośnik gra ciszej lub wydaje dziwne dźwięki”.

„Nie działa głośnik z lewej strony”

To prawda. Głośnik z lewej strony nie działa ponieważ nie istnieje. Głośnik w telefonie Apple znajduje się z prawej strony urządzenia, na dole. Na dole z lewej - znajduje się mikrofon oraz inne podzespoły - jednak wśród nich nie odnajdziesz głośnika. Głośnik znajduje się z prawej strony urządzenia. Co jednak gdy…

„Głośnik z prawej strony gra ciszej”

Ten objaw rzeczywiście może wpływać na jakość korzystania z urządzenia, jednak rzadko kiedy związany jest z usterką głośnika samego w sobie. Głośnik zamontowany jest bowiem, we wnętrzu urządzenia a dźwięk z niego wydostaje się na zewnątrz przez obudowę, dodatkowo chroniony jest siatką ochronną. I to właśnie tutaj kryje się najczęściej powód tej „usterki”. Obudowa a także wchodząca w jej skład siateczka ochronna narażone są na wpływ czynników zewnętrznych - a w szczególności zabrudzeń. Zapchana zabrudzeniami siatka ochronna uniemożliwia wydobywanie się dźwięku, lub w znacznym stopniu ogranicza jego głośność. Podsumowując wygląda to tak jak na ilustracji poniżej:

Naturalnie podobny problem może spowodować zabrudzona siatka z lewej strony (tam gdzie nie ma głośnika) jednak usterka nazywać się wówczas będzie: „Nie słyszą mnie rozmówcy”

Więcej informacji na temat problemów z dźwiękiem znaleźć możesz na stronie producenta:

https://support.apple.com/pl-pl/HT203794 oraz https://support.apple.com/pl-pl/HT203792

USTERKA NUMER 3: NIE SŁYSZĘ ROZMÓWCY

Podobnie jak z głośnikiem dolnym, głośnik do rozmów (odbiornik) również znajduje się w urządzeniu i chroniony jest siatką ochronną. A zatem podobnie jak głośnik dolny narażony jest na zabrudzenia. A ponieważ ma częsty i bliski kontakt z twarzą - to bardzo często również z kosmetykami, które pozostawiają po sobie kleisty ślad, do którego jeszcze chętniej przykleja się brud. W efekcie bardzo łatwo siatka ulega zabrudzeniu i skutecznie blokuje dostęp dźwięku. Wygląda to tak jak na poniższym zdjęciu:

Najczęściej po wyczyszczeniu siatki ochronnej użytkownicy mogą dalej cieszyć się głośnymi rozmowami przez telefon.

USTERKA NUMER 4: NIE DZIAŁA MI PRZYCISK

Najczęściej z takim objawem zgłaszany jest przycisk wyciszenia telefonu, ale podobne problemy mogą przydarzyć się z przyciskami uruchamiania/wyłączania urządzenia czy regulacji głośności. Ponieważ są to wystające elementy obudowy - narażone są na uszkodzenia mechaniczne, a także na inne zewnętrzne wpływy - w szczególności na zabrudzenia. Powodują one skuteczne unieruchomienie elementów mechanicznych, które służą do przekazywania sygnału do wnętrza urządzenia. Powoduje to utrudnione naciskanie przycisków, „odbijanie” przełącznika czy inne objawy uniemożliwiające poprawne korzystanie z funkcji telefonu. Oczywiście zdarzają się sprzętowe uszkodzenia tych elementów wewnątrz urządzenia - jednak zdecydowana większość „usterek” spowodowana jest kontaktem z zabrudzeniami. Na poniższym zdjęciu widzimy co jest powodem zablokowania przycisku:

USTERKA NUMER 5: AIRPODSY GRAJĄ CISZEJ

Jeśli w tej chwili zaparzyliście sobie świeżą kawę lub usiedliście do smacznego śniadania, albo po prostu jesteście bardzo wrażliwi na nieprzyjemne widoki - przestańcie czytać ten artykuł. Jest to absolutny crème de la crème usterek sprzętu Apple, który doprowadza do rozpaczy najbardziej zaprawionych w boju serwisantów tego sprzętu.

Zgłoszony objaw polega na tym, że „prawa/lewa słuchawka AirPods” gra ciszej. Oczywiście nie można wykluczyć tego jednego procenta uszkodzeń sprzętowych słuchawek - jednak 99% problemów związanych z takim objawem, to problem opisany na stronie producenta:

https://support.apple.com/pl-pl/HT209581 w punkcie „Jeśli głośność w jednej słuchawce AirPods jest niska”.

Niestety ten element urządzenia narażony jest na kontakt z wyjątkowo trudnymi warunkami zewnętrznymi - uchem. W związku z tym duża część słuchawek dotknięta tego typu objawem wygląda jak na zdjęciu poniżej (uwaga NSFE - not suitable for eatng”):

UWAGA - W CELU OCHRONY ZDROWIA CZYTELNIKA ZJĘCIE JEST ZAMAZANE. ZDJĘCIE BEZ OBRÓBKI ZNAJDUJE SIĘ
POD TYM LINKIEM

PODSUMOWANIE

Podsumowując można powiedzieć, że duża część zgłaszanych objawów nie jest związana z usterką sprzętową a raczej z warunkami zewnętrznymi. Oczywiście nie ma tutaj winy użytkownika sprzętu - każdy z nas używa swojego sprzętu w różnych warunkach i trudno tutaj wyznaczyć normy użytkowania go. Jednak przed zgłoszeniem sprzętu do serwisu warto upewnić się, że rzeczywiście ma on problem sprzętowy, a nie jest spowodowany czynnikami zewnętrznymi.

Pomocne mogą okazać się poniższe artykuły wsparcia producenta:

https://support.apple.com/pl-pl/HT201569

https://support.apple.com/pl-pl/HT203794

https://support.apple.com/pl-pl/HT203792

https://support.apple.com/pl-pl/HT209581