PIęć najczęstszych usterek w sprzęcie Apple! ZOBACZ JAKIE! [ZDJĘCIA]
NIe mogliśmy się powstrzymać od napisania takiego clickbaitowego tytułu.
Nie będzie to jednak artykuł o realnych usterkach sprzętowych, ponieważ nie licząc oficjalnych programów naprawczych - lista różnych usterek jest tak bogata i zróżnicowana, że nie sposób doszukiwać się jakichkolwiek wzorów i podsumowań w ich obrębie. Jest jednak pewna grupa zgłaszanych problemów, którą można wyodrębnić jako osobny zbiór „usterek”. Przy okazji taka lista pomóc może Użytkownikom samodzielnie usuwać owe kłopotliwe przypadłości.
W naszym serwisie naprawiamy zarówno komputery mobilne MacBook Pro, MacBook Air, stacjonarne iMac, Mac mini, Mac Pro a także całą gamę mobilnych urządzeń: iPhone, iPad oraz słuchawki Beats i AirPods. Oprócz naszych ulubionych Klientów indywidualnych, z którymi mamy osobisty kontakt w naszym Serwisie, obsługujemy również największych sprzedawców z rynku sprzedaży detalicznej. W wyniku tego serwisujemy tysiące urządzeń i mamy wgląd w to jak wygląda rynek sprzętu Apple w skali całego kraju. To pozwoliło nam zrobić ranking „najczęstszych usterek sprzętu Apple”. Oczywiście, jest to ranking oparty na naszej wewnętrznej bazie danych a co za tym idzie, wnioski co do skali tych problemów mogą się różnić w zależności od kraju, profilu serwisu oraz innych czynników. Potraktujcie więc to zestawienie z przymróżeniem oka i raczej jako artykuł próbujący naświetlić pewne problemy i zasugerować sprawdzone rozwiązania.
USTERKA NUMER 1 - NIE MOGĘ NAŁADOWAĆ iPHONE
Jedną z najczęściej zgłaszanych usterek jest „brak możliwości naładowania iPhone, sprawdzałem na kilku ładowarkach - urządzenie się nie ładuje”. Czasami Użytkownicy dodają jeszcze dodatkowe wyjaśnienia w stylu: „kabla Lightning nie można włożyć do końca” lub „kabel wypada w trakcie ładowania”. Oczywiście brak możliwości naładowania telefonu może być powodem do niepokoju - jednak spokojnie: oto najczęstszy powód takiego stanu rzeczy:
Na zdjęciu powyżej widzimy gniazdo ładowania, które uniemożliwia poprawne włożenie kabla oraz ładowanie urządzenia. Nie jest to jednak usterka związana ze sprzętem. Powodem tego, że kabel wypada, lub nawet jeśli jest w gnieździe to nie ładuje jest zbierający się brud w gnieździe ładowania. Skutecznie uniemożliwia on poprawne włożenie kabla i pobieranie przez urządzenie prądu - z prawej strony widzimy już „kłaczek” wyciągnięty z portu ładowania.
Jeśli chcesz wiedzieć jak rozwiązywać problemy z ładowaniem iPhone skorzystaj z artykułu wsparcia Apple: https://support.apple.com/pl-pl/HT201569
USTERKA NUMER 2 - GŁOŚNIK NIE DZIAŁA
Kolejnym często zgłaszanym objawem jest problem z głośnikiem. Niestety tutaj zaczynają się schody ponieważ iPhone posiada dwa głośniki: jeden jest głośnikiem do rozmów (odbiornikiem) i znajduje się w górnej części wyświetlacza, a drugi - głośnikiem odpowiedzialnym za odtwarzanie multimediów, dzwonków itd. znajdującym się po prawej stronie na dole urządzenia iPhone. Objaw zgłaszany z opisem „głośnik nie działa” należy podzielić zatem na kilka „pod-objawów”. Objawem pod tytułem „nie działa głośnik - nie słyszę rozmówcy” zajmiemy się w punkcie numer 3. Natomiast w tym punkcie zajmijmy się dwoma objawami zgłaszanymi przez Użytkowników: „Nie działa głośnik z lewej strony” oraz „Głośnik gra ciszej lub wydaje dziwne dźwięki”.
„Nie działa głośnik z lewej strony”
To prawda. Głośnik z lewej strony nie działa ponieważ nie istnieje. Głośnik w telefonie Apple znajduje się z prawej strony urządzenia, na dole. Na dole z lewej - znajduje się mikrofon oraz inne podzespoły - jednak wśród nich nie odnajdziesz głośnika. Głośnik znajduje się z prawej strony urządzenia. Co jednak gdy…
„Głośnik z prawej strony gra ciszej”
Ten objaw rzeczywiście może wpływać na jakość korzystania z urządzenia, jednak rzadko kiedy związany jest z usterką głośnika samego w sobie. Głośnik zamontowany jest bowiem, we wnętrzu urządzenia a dźwięk z niego wydostaje się na zewnątrz przez obudowę, dodatkowo chroniony jest siatką ochronną. I to właśnie tutaj kryje się najczęściej powód tej „usterki”. Obudowa a także wchodząca w jej skład siateczka ochronna narażone są na wpływ czynników zewnętrznych - a w szczególności zabrudzeń. Zapchana zabrudzeniami siatka ochronna uniemożliwia wydobywanie się dźwięku, lub w znacznym stopniu ogranicza jego głośność. Podsumowując wygląda to tak jak na ilustracji poniżej:
Naturalnie podobny problem może spowodować zabrudzona siatka z lewej strony (tam gdzie nie ma głośnika) jednak usterka nazywać się wówczas będzie: „Nie słyszą mnie rozmówcy”
Więcej informacji na temat problemów z dźwiękiem znaleźć możesz na stronie producenta:
https://support.apple.com/pl-pl/HT203794 oraz https://support.apple.com/pl-pl/HT203792
USTERKA NUMER 3: NIE SŁYSZĘ ROZMÓWCY
Podobnie jak z głośnikiem dolnym, głośnik do rozmów (odbiornik) również znajduje się w urządzeniu i chroniony jest siatką ochronną. A zatem podobnie jak głośnik dolny narażony jest na zabrudzenia. A ponieważ ma częsty i bliski kontakt z twarzą - to bardzo często również z kosmetykami, które pozostawiają po sobie kleisty ślad, do którego jeszcze chętniej przykleja się brud. W efekcie bardzo łatwo siatka ulega zabrudzeniu i skutecznie blokuje dostęp dźwięku. Wygląda to tak jak na poniższym zdjęciu:
Najczęściej po wyczyszczeniu siatki ochronnej użytkownicy mogą dalej cieszyć się głośnymi rozmowami przez telefon.
USTERKA NUMER 4: NIE DZIAŁA MI PRZYCISK
Najczęściej z takim objawem zgłaszany jest przycisk wyciszenia telefonu, ale podobne problemy mogą przydarzyć się z przyciskami uruchamiania/wyłączania urządzenia czy regulacji głośności. Ponieważ są to wystające elementy obudowy - narażone są na uszkodzenia mechaniczne, a także na inne zewnętrzne wpływy - w szczególności na zabrudzenia. Powodują one skuteczne unieruchomienie elementów mechanicznych, które służą do przekazywania sygnału do wnętrza urządzenia. Powoduje to utrudnione naciskanie przycisków, „odbijanie” przełącznika czy inne objawy uniemożliwiające poprawne korzystanie z funkcji telefonu. Oczywiście zdarzają się sprzętowe uszkodzenia tych elementów wewnątrz urządzenia - jednak zdecydowana większość „usterek” spowodowana jest kontaktem z zabrudzeniami. Na poniższym zdjęciu widzimy co jest powodem zablokowania przycisku:
USTERKA NUMER 5: AIRPODSY GRAJĄ CISZEJ
Jeśli w tej chwili zaparzyliście sobie świeżą kawę lub usiedliście do smacznego śniadania, albo po prostu jesteście bardzo wrażliwi na nieprzyjemne widoki - przestańcie czytać ten artykuł. Jest to absolutny crème de la crème usterek sprzętu Apple, który doprowadza do rozpaczy najbardziej zaprawionych w boju serwisantów tego sprzętu.
Zgłoszony objaw polega na tym, że „prawa/lewa słuchawka AirPods” gra ciszej. Oczywiście nie można wykluczyć tego jednego procenta uszkodzeń sprzętowych słuchawek - jednak 99% problemów związanych z takim objawem, to problem opisany na stronie producenta:
https://support.apple.com/pl-pl/HT209581 w punkcie „Jeśli głośność w jednej słuchawce AirPods jest niska”.
Niestety ten element urządzenia narażony jest na kontakt z wyjątkowo trudnymi warunkami zewnętrznymi - uchem. W związku z tym duża część słuchawek dotknięta tego typu objawem wygląda jak na zdjęciu poniżej (uwaga NSFE - not suitable for eatng”):
PODSUMOWANIE
Podsumowując można powiedzieć, że duża część zgłaszanych objawów nie jest związana z usterką sprzętową a raczej z warunkami zewnętrznymi. Oczywiście nie ma tutaj winy użytkownika sprzętu - każdy z nas używa swojego sprzętu w różnych warunkach i trudno tutaj wyznaczyć normy użytkowania go. Jednak przed zgłoszeniem sprzętu do serwisu warto upewnić się, że rzeczywiście ma on problem sprzętowy, a nie jest spowodowany czynnikami zewnętrznymi.
Pomocne mogą okazać się poniższe artykuły wsparcia producenta:
https://support.apple.com/pl-pl/HT201569
https://support.apple.com/pl-pl/HT203794