Gdzie można kupić oryginalne części Apple?
Do napisania tego artykułu pobudziły mnie pytania naszych Klientów. Nie raz i nie dwa przychodzą oni do nas z pytaniem czy mogą naprawić urządzenie w innym serwisie bez utraty gwarancji (na przykład wymienić „szybkę”) oraz czy to prawda, że w serwisach nieautoryzowanych też są dostępne oryginalne części Apple. Ponieważ temat jest poważny - chodzi o jakość urządzeń Apple a niekiedy i bezpieczeństwo użytkowników - postanowiłem opisać to szerzej. Chociaż podane tu przypadki dotyczą głównie wyświetlaczy do iPhone oraz baterii to jakość oraz pochodzenie pozostałych części jest podobna.
Na początku chciałby określić jedną bardzo ważną rzecz: co to znaczy „oryginalne części Apple”. Używając tego zwrotu będziemy mieć na myśli części, które są 1) wyprodukowane przez firmę Apple oraz 2) są pozyskane z legalnego źródła - czyli kupione od firmy Apple.
Gdzie można kupić oryginalne części Apple?
Odpowiedź jest tylko jedna: Apple nie sprzedaje swoich części poza wyraźnie oznakowanymi punktami Autoryzowanego Serwisu Apple. Nie ma innej możliwości, aby kupić oryginalne części firmy Apple jak tylko w Autoryzowanym Serwisie Apple. Nie ma znaczenia, czy jest to Polska, USA czy Chiny - polityka producenta jest taka sama - oryginalne części są dostępne tylko dla Autoryzowanych Serwisów.
Każdy kto twierdzi, że oryginalne części „kupuje w innym kraju” lub „Apple sprzedaje jego dostawcy” i tym podobne rzeczy - po prostu kłamie.
Skąd zatem biorą się nieoryginalne części do produktów Apple
Trzeba przyznać, że wiele firm nie wprowadza klientów w błąd i otwarcie mówi, że sprzedaje wysokiej jakości zamienniki lub dokonuje napraw z wykorzystaniem zamienników. Takie podejście jest jak najbardziej do przyjęcia zarówno pod względem prawnym (można produkować i sprzedawać zamienniki) oraz moralnym - klient zgadza się na zamiennik w zamian za cenę niższą niż oryginalna część. Czy te zamienniki są „tak samo dobre” jak oryginalne części? Krótko mówiąc - nie.
Nawet w obrębie zamienników producenci i sprzedawcy rozróżniają kilka różnych poziomów wartości produktu. Na poniższych zrzutach ekranu widać jak sprzedawcy (zarówno krajowi jak i zagraniczni) proponują części w różnych cenach w zależności od jakości:
Niestety nie wszyscy producenci (a idąc ich tropem - również serwisy i osoby wykonujące naprawy) informują swoich klientów, że części to zamienniki. Najczęściej wolą udawać, że część jest oryginalną częścią Apple. A nawet powiedziałbym - chwalą się tym. Oczywiście wprawne oko bez problemu oceni czy rzeczywiście ta część jest oryginalna. Jednak większość kupujących chce wierzyć, że to oryginał.
Ten rodzaj części jest najgorszym z możliwych. Dlaczego? Ponieważ jest to oszustwo. Po pierwsze sprzedaż podróbek jest w naszym kraju jest karalna. Można za to pójść do więzienia od 6 miesięcy do 6 lat. Duże ryzyko zatem spoczywa na sprzedających lub wykonujących usługi z wykorzystaniem podróbek i nie informujących o tym klientów. Oprócz tego jest to po prostu nieuczciwe w stosunku do klienta. Niezależnie od umiejętności technicznych serwisu - które w niektórych przypadkach są bardzo dobre - wkładanie podróbek i informowanie klienta, że to jest „oryginalna część Apple” jest zwykłym oszustwem.
A CO Z JAKOŚCIĄ ZAMIENNIKÓW I PODRÓBEK?
Ceny na podróbki i zamienniki są z oczywistych względów niższe niż ceny oryginalnych części wymienianych w Autoryzowanym serwisie Apple. Skąd bierze się ta różnica? Pomijając to, że Autoryzowane serwisy muszą stosować się do wszystkich procedur producenta, kupować specjalistyczne (również oryginalne) narzędzia Apple oraz zatrudniać osoby z odpowiednimi certyfikatami (które również kosztują) - to różnica w cenie wynika z jakości samych części.
W zależności od wersji części, którą kupimy, otrzymamy część, która może nawet w miare działać lub niestety nie działać w ogóle. Co przykre, w dążeniu do jak największych zysków serwisy sięgają po najtańsze możliwe części. Musimy przyznać, że takie części najczęściej rozpoznajemy od razu po samym kolorze, jakości materiałów czy sposobie działania.
Najpóźniej - w momencie otwarcia urządzenia. Poniżej kilka przykładów jak mogą wyglądać takie „oryginalne części”:
Oczywiście naklejki, pieczątki, hologramy i inne „atrybuty” oryginalności to najmniejszy problem z takimi podróbkami. Największym problemem jest jakość takich podzespołów. Na pierwszy rzut oka części mogą wyglądać tak samo, lub podobnie jak oryginalne, ale to tylko pozory. Niestety ich jakość jest znacznie gorsza. Zarówno kolor, struktura czy sposób działania nie ma nic wspólnego z oryginalnymi częściami Apple. Często ludzie kupują urządzenia z nieoryginalnymi częściami, albo wykonują naprawy z wykorzystaniem podróbek a następnie są rozczarowani, że urządzenie nie działa tak jak by chcieli,
Dla przykładu zobaczmy różnicę między oryginalnym i nieoryginalnym wyświetlaczem:
Na powyższym zdjęciu widać, że oryginalny wyświetlacz jest bielszy. Kolor nie jest oczywiście największym problemem, ale już pokazuje jakość tych części. Większym problemem jest sposób działania tych części. Akurat w przypadku wyświetlacza jakość obrazu a także czułość warstwy dotykowej delikatnie mówiąc pozostawia wiele do życzenia…
Ale są jeszcze gorsze następstwa: problemy z bezpieczeństwem użytkownika. Niejednokrotnie do serwisu klienci przynoszą urządzenie z nieoryginalnymi bateriami. Czym używanie takich baterii się kończy? Najczęściej uszkodzeniem całego układu ładowania telefonu i w konsekwencji koniecznością wymiany urządzenia. W wielu przypadkach bateria puchnie uszkadzając też wyświetlacz. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do spalenia urządzenia:
TO MOŻE REGENEROWANE CZĘŚCI BĘDĄ LEPSZE?
Część sprzedawców oferuje części regenerowane: oryginalne części, których uszkodzone elementy zostałe wymienione na nowe - najczęściej zamienniki lub pochodzące z demontażu. Najbardziej jaskrawym przykładem są znowu wyświetlacze. Można kupić je w wersji refabrykowanej:
Niektóre serwisy inwestują w sprzęt, żeby samodzielnie przeprowadzać refabrykację. Proces „technologiczny” jest stosunkowo prosty: zbita szyba wyświetlacza odrywana jest od matrycy LCD a w jej miejsce wklejana nowa szyba. Oczywiście to teoria. W praktyce niestety proces nie zapewnia takiej samej jakości: między warstwy dostaje się kurz, dotyk działa źle i tak dalej.
Niestety naprawa wykonana w ten sposób skutecznie obniża komfort użytkowania urządzenia.
A CO JEŚLI KTOŚ UPARCIE TWIERDZI, ŻE SPRZEDAJE ORYGINAŁY?
Nie wykluczam, że jakiś serwis może dysponować oryginalnymi częściami Apple. Pozostaje jednak kwestia pochodzenia tych części. Skoro producent sprzedaje części tylko w autoryzowanym serwisie to pochodzenie oryginalnych części z innych źródeł jest mocno podejrzane. Jeśli ktoś twierdzi, że części pochodzą z demontażu, to warto się zastanowić co było powodem demontażu… jestem przekonany, że w większości przypadków był to problem legalności urządzenia a raczej jej braku…
Podsumowując artykuł: naprawić urządzenie Apple z wykorzystaniem oryginalnych części pochodzących z legalnego źródła można tylko w autoryzowanym serwisie Apple. Pozostałe serwisy mogą naprawić urządzenie, ale z użyciem zamienników - a to odbije się na komforcie korzystania z urządzenia. Dlatego warto wziąć te argumenty pod uwagę wybierając miejsce i sposób naprawy swojego urządzenia Apple.